Beräknad lästid: 6 minuter

Vad är en grafisk profil?

Grafisk profil (eller manualen) är det som förklarar din visuella identitet, det vill säga hur, när och under vilka omständigheter din logotyp och visuella element får användas. En grafisk profil är väldigt användbar både internt och externt så att dina anställda och leverantörer har tydliga visuella instruktioner när de använder ditt varumärke. Oftast tas den grafiska profilen fram av experter på området, t.ex. av en grafisk designer eller en art director.

Så kommer du igång med en grafisk manual

Många småföretag tror att det räcker med en logotyp för att skapa en grafisk profil. Det är visserligen sant att logotyper är en stöttepelare i grafisk design, men det är inte den enda. Här är en steg-för-steg-guide för att bygga en grafisk manual som skapar harmoni och ett konsekvent budskap i alla era kanaler.

Vill du också få hjälp med din grafiska profil?

1

Logotyp

Logotyper är verkligen den centrala delen av din kommunikation som ska spegla ditt företags personlighet. Unikt, enkelt och minnesvärt!

Logotypen är den grafiska symbolen för ditt företag. I din grafiska profil måste du beskriva reglerna för dess proportioner, storlek och position i förhållande till andra element (text, rubriker, marginaler, etc.). Exempelvis:

  • Storlek (se till att din logotyp lämpar sig väl i såväl litet som stort format)
  • Bakgrundsfärg
  • Användning av logotypen i färg eller monokrom
  • Proportioner (minst X höjd, minst X bredd)
  • Vad man inte får göra med logotypen (beskära, stretcha logotypen m.m.)
  • Logotypvarianter (text, symbol eller en kombination)
  • Eventuellt typsnitt (om annat än typsnitt nedan)

2

Färger

Färger utgör också grunden i er grafiska profil. Vissa färger ger en lekfull approach medans andra färger ger ett mer stilrent och seriöst utseende.

Välj färger som skapar största möjliga varumärkeskännedom och enkelt kan förknippas med ditt företags värde och det du vill kommunicera. Eftersom färger kommer att skrivas ut olika på olika material, bör du ha en grafisk profil för utskrift på fysiska medier och en för digitala medier.

När du väljer färger rekommenderar vi att du använder upp till 5 färger: detta är det idealiska antalet för att inte påverka memoreringen. I manualen ska du ange dessa färger, samt användningen av logotypen i dessa olika färger.

  • Primära färger
  • Sekundära färger
  • Eventuella färgkombinationer

För att underlätta arbetet för alla som använder din grafiska manual ska du ange färgerna i olika varianter: Pantone-färg (PMS), CMYK, RGB och hexadecimala värden så att färgerna enkelt kan användas i flera olika medier.

3

Typsnitt

Typografi har också en stor roll för att bygga upp din varumärkesidentitet! Använd typografi som speglar ditt företag och budskap.

Rundare typsnitt ger en mer lekfull approach medans “hårda” typsnitt ger en mer steril och klassisk känsla. I din grafiska profil ska du beskriva reglerna för layout, inklusive radlängd och avstånd, teckensnitt, tjocklek och storlek. Exempelvis:

  • Typografi för titlar
  • Typografi för brödtext
  • Övriga typsnitt
  • Storlek(ar)
  • Tjocklek

4

Grafik och bilder

I er kommunikation, på er hemsida och i tryck kan ni använda er av maskotar, bilder och andra designelement.

Om ni använder er av specifika bilder, illustrationer och fotografier relaterade till er identitet, är det väldigt bra om dessa definieras i en grafiska profil. Definiera regler för dess användning, deras proportioner, storlekar och positioner i förhållande till andra faktorer.

  • Skapa en image bank med bilder som era anställda och leverantörer får använda
  • Definiera hur de får lov att användas (plats, storlek, position)
  • Proportioner och bildförhållande
  • Bildformat och komprimering för webben
Grafisk checklista

Vanliga frågor för att ta fram en grafisk profil.

Din grafiska profil kan användas för alla typer av medier, digitala som tryckta. Den kan till och med skrivas ut och hängas upp på kontoret så att alla lätt kan ta del av den. Du kan med fördel ladda upp er den grafiska profilen på ert intranät, dela ut till nyanställda i ett onboarding-kit och till alla inom marknadsavdelningen. Om du använder dig av en grafisk konsult kommer denna att bli väldigt nöjd om ni har en grafisk manual så att han eller hon respekterar era grafiska element.

Den största fördelen med att använda en grafisk profil är att ni alltid är konsekventa när ni designar er grafik, reklam och annan kommunikation. Det är därför mycket fördelaktigt att skapa en profil för tryckt media (tidningar, visitkort, reklamblad m.m.) och en för digitala medier (hemsida, sociala medier, e-mail och så vidare).

När du väljer färger rekommenderar vi att du använder upp till 5 färger: detta är det idealiska antalet för att inte påverka memoreringen. I manualen ska du ange dessa färger, samt användningen av logotypen i dessa olika färger. Ange färgerna i:

  • CMYK
  • RGB
  • Pantone (PMS)
  • Hexadecimaler (#000000)

Det varierar beroende på innehåll, men mellan tummen och pekfingret kan man säga mellan 20 000 – 45 000 kr.

Även detta varierar kraftigt. Om du har god känsla för grafisk design och kunskaper inom t.ex. Adobe InDesign eller Adobe Illustrator kan du ta fram den själv.

Om du väljer att anlita ett företag/konsult kan det kosta allt från 15 000 kr (undvik att göra din logotyp på alldeles för billiga tjänstesidor) upp till 50 000 kr.