Beräknad lästid: 6 minuter
Vad är en grafisk profil?
Grafisk profil (eller manualen) är det som förklarar din visuella identitet, det vill säga hur, när och under vilka omständigheter din logotyp och visuella element får användas. En grafisk profil är väldigt användbar både internt och externt så att dina anställda och leverantörer har tydliga visuella instruktioner när de använder ditt varumärke. Oftast tas den grafiska profilen fram av experter på området, t.ex. av en grafisk designer eller en art director.
Så kommer du igång med en grafisk manual
Många småföretag tror att det räcker med en logotyp för att skapa en grafisk profil. Det är visserligen sant att logotyper är en stöttepelare i grafisk design, men det är inte den enda. Här är en steg-för-steg-guide för att bygga en grafisk manual som skapar harmoni och ett konsekvent budskap i alla era kanaler.
Vill du också få hjälp med din grafiska profil?
1
Logotyp
Logotyper är verkligen den centrala delen av din kommunikation som ska spegla ditt företags personlighet. Unikt, enkelt och minnesvärt!
Logotypen är den grafiska symbolen för ditt företag. I din grafiska profil måste du beskriva reglerna för dess proportioner, storlek och position i förhållande till andra element (text, rubriker, marginaler, etc.). Exempelvis:
- Storlek (se till att din logotyp lämpar sig väl i såväl litet som stort format)
- Bakgrundsfärg
- Användning av logotypen i färg eller monokrom
- Proportioner (minst X höjd, minst X bredd)
- Vad man inte får göra med logotypen (beskära, stretcha logotypen m.m.)
- Logotypvarianter (text, symbol eller en kombination)
- Eventuellt typsnitt (om annat än typsnitt nedan)
2
Färger
Färger utgör också grunden i er grafiska profil. Vissa färger ger en lekfull approach medans andra färger ger ett mer stilrent och seriöst utseende.
Välj färger som skapar största möjliga varumärkeskännedom och enkelt kan förknippas med ditt företags värde och det du vill kommunicera. Eftersom färger kommer att skrivas ut olika på olika material, bör du ha en grafisk profil för utskrift på fysiska medier och en för digitala medier.
När du väljer färger rekommenderar vi att du använder upp till 5 färger: detta är det idealiska antalet för att inte påverka memoreringen. I manualen ska du ange dessa färger, samt användningen av logotypen i dessa olika färger.
- Primära färger
- Sekundära färger
- Eventuella färgkombinationer
För att underlätta arbetet för alla som använder din grafiska manual ska du ange färgerna i olika varianter: Pantone-färg (PMS), CMYK, RGB och hexadecimala värden så att färgerna enkelt kan användas i flera olika medier.
3
Typsnitt
Typografi har också en stor roll för att bygga upp din varumärkesidentitet! Använd typografi som speglar ditt företag och budskap.
Rundare typsnitt ger en mer lekfull approach medans “hårda” typsnitt ger en mer steril och klassisk känsla. I din grafiska profil ska du beskriva reglerna för layout, inklusive radlängd och avstånd, teckensnitt, tjocklek och storlek. Exempelvis:
- Typografi för titlar
- Typografi för brödtext
- Övriga typsnitt
- Storlek(ar)
- Tjocklek
4
Grafik och bilder
I er kommunikation, på er hemsida och i tryck kan ni använda er av maskotar, bilder och andra designelement.
Om ni använder er av specifika bilder, illustrationer och fotografier relaterade till er identitet, är det väldigt bra om dessa definieras i en grafiska profil. Definiera regler för dess användning, deras proportioner, storlekar och positioner i förhållande till andra faktorer.
- Skapa en image bank med bilder som era anställda och leverantörer får använda
- Definiera hur de får lov att användas (plats, storlek, position)
- Proportioner och bildförhållande
- Bildformat och komprimering för webben
Grafisk checklista
Vanliga frågor för att ta fram en grafisk profil.